Sunday, April 18, 2010

Pidato Bahasa Melayu Antarabangsa



Pidato merupakan satu platform kepada setiap individu untuk menambahkan keyakinan diri, menyampaikan idea-idea yang bernas, petah berkata-kata dan hujah-hujah yang mantap.

Pertandingan ini telah dirasmikan oleh Dato' Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Kementerian Pengajian Tinggi bertempat di Hotel Grand Season. MPP (UKM,UM,UPNM, UIA & UPM) telah menghadiri majlis perasmian ini. Majlis dimulakan dengan persembahan kebudayaan oleh pelajar kebudayaan MAKUM seterusnya ucapan perasmian oleh Dato' Saifuddin.

Pertandingan pidato antarabangsa pada tahun ini terdiri dari 56 buah negara serata dunia. Pertandingan seperti ini dilihat dapat memartabatkan lagi bahasa kebangsaan negara kita iaitu Bahasa Melayu. PABM akan berlangsung pada 2-5 Mac 2010 di Putrajaya International Convention Centre (PICC). Seharusnya kita sebagai warga Malaysia berbangga apabila bahasa Melayu dimartabatkan di mata dunia. Kekaguman timbul dalam diri kami apabila melihat peserta berbangsa asing fasih berbahasa Melayu. Pertandingan seperti ini harus diteruskan pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment