Sunday, April 18, 2010

Sambutan Maulidur Rasul



Tanggal 12 Rabiuawal merupakan detik bersejarah bagi umat Islam dimana menjadi saksi turunnya rahmat Allah kepada seluruh makhluk di muka bumi ini dengan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Bagi melahirkan rasa kesyukuran ini, umat Islam telah menjadikan tarikh tersebut sebagai hari yang penuh bermakna. Pelbagai program telah dirancang untuk melahirkan rasa syukur kepada Allah dan kecintaan terhadap Rasulullah baik diperingkat sekolah, IPT, mahupun negara sendiri.


UKM dengan kerjasama pelbagai jabatan, pusat dan fakulti telah menjadikan majlis sambutan Maulidur Rasul sebagai aktiviti tahunan di bawah Pusat Islam UKM. Tujuannya adalah bagi mezahirkan ingatan warga UKM kepada Nabi Muhammad SAW. baginda memiliki peribadi contoh kejayaan dan kecemerlangan yang perlu difahami, diteladani dan dihayati oleh seluruh umat Islam amnya.

Pada hari Isnin (1 Mac 2010) - 1431H, UKM telah mengadakan majlis sambutan maulidur Rasul. Majlis dimulakan dengan perarakan oleh pentadbiran,kakitangan serta pelajar pada pukul 8 pagi. Perarakan bermula di masjid UKM dan berakhir di DECTAR. Sebanyak 40 pasukan telah menyertai perarakan ini. Tan Sri Prof Dato Dr Sharifah Hapsah (NC UKM) serta para TNC juga tidak ketinggalan dalam menyertai perarakan. Majlis dimurnikan dengan bacaan ayat suci al-quran, berzanji dan selawat beramai-ramai. Forum perdana pada tahun ini mengupas isu Rasulullah Inspirasi Perpaduan Ummah. Antara ahli panel adalah Ust Zahazan Mohamed (Pengarah Eksekutif TBSB) dan PM Dr. Harlina Halizah (Pensyarah UKM).

Program seumpama ini dilihat dapat merapatkan hubungan antara pentadbiran universiti serta para pelajar. Diharap program ini akan diteruskan pada masa akan datang. Malah, penyertaan daripada para pelajar haruslah sentiasa menunjukkan peningkatan. Kita bukan sahaja mendapat pahal akhirat malah kebaikan didunia juga diperolehi. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment